Afecțiunile musculoscheletice (AMS) dezvoltate la locul de muncă generează costuri ridicate atât pentru angajați, cât și pentru companii. Soluția pentru reducerea apariției AMS o reprezintă chiar lucrătorii, care pot identifica corect riscurile și pot oferi soluții pentru un loc de muncă mai sănătos.

Angajatorii au obligația de a consulta lucrătorii cu privire la factorii de risc pentru afecțiunile musculoscheletice și prevenirea acestora. Lucrătorii trebuie implicati în toate etapele de evaluare și prevenire a riscurilor: identificarea pericolelor, evaluarea riscurilor, alegerea și implementarea soluțiilor și revizuirea acestora.

Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (EU-OSHA) desfășoară permanent campanii la nivel european pentru a încuraja angajatorii și lucrătorii să lucreze împreună pentru a preveni AMS și pentru a promova o sănătatea la locul de muncă.

Câteva metode pentru a genera participarea lucrătorilor:

  • chestionare pentru identificarea inițială a pericolelor
  • programe prin care se face procesul de evaluare a riscurilor
  • ateliere și discuții cu participare activă
  • sedinte de “brainstorming” pentru a identifica soluții și tehnici inovatoare
  • evaluarea soluțiilor implementate

Este recomandat companiilor să implementeze proceduri pentru raportarea simptomelor și a factorilor de risc pentru AMS, iar lucrătorii sa fie încurajați să raporteze îngrijorările cât mai rapid. De asemenea, lucrătorii sunt încurajați să sugereze modalități de reducere a factorilor de risc pentru AMS, îmbunătățirea modalităților de lucru și implicarea în implementarea schimbărilor.

Managerii trebuie instruiți să recunoască simptomele AMS, factorii de risc pentru AMS, să raporteze problemele și să propună soluții. Lucrătorii trebuie să fie parte integrantă din acest proces și să participe activ la evaluarea riscurilor.