În ceea ce priveşte ergonomia locului de muncă, există multe reguli pe care angajatorul trebuie să le respecte dar şi mai multe zvonuri răspândite în cadrul pauzei de masă care ne pun pe gânduri şi ne fac să credem că suntem nedreptăţiţi, aşa că haideţi să lămurim câteva dintre obligaţiile angajatorului privind organizarea locului de muncă.
Aceste reguli sunt reglementate de Hotarârea de Guvern nr. 1028 din 9 august 2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare. Există mituri, şi există obligaţii, haideţi să le vedem pe fiecare:
- Achiziţionarea ochelarilor
Mit: angajatorul este obligat prin legislaţie să îi achiziţioneze salariatului corecţii în cazul scăderi acurateţii vizuale.
Obligaţie: angajatorul este obligat să efectueze prin intermediul medicului de medicina muncii controlul oftalmologic salariatului la angajare şi periodic, iar dacă este cazul ca echipamentul cu ecran vizual la care lucrează să prezinte riscuri de „afectare” a acurateţii vizuale, să aducă modificări la acesta. Dar în ceea ce priveşte achiziţionarea ochelarilor, în cadrul actului legislativ menţionat anterior se spune că toate costurile ochelarilor vor fi decontate prin sistemul naţional de sănătate conform legislaţiei în vigoare.
- Scaunele de birou
Mit: la orice scaun de birou spătarul va fi reglabil pe înălţime.
Obligaţie: scaunul acordat salariatului va fi reglabil astfel încât să îi asigure o poziţie bună de lucru, mai exact ar trebui să fie reglabil pe înălţime dar şi spătarul acestuia astfel încât să îi asigure un bun sprijin al spatelui, regula privind spătarul nu se aplică şi la scaunele directoriale la care spătarul este înalt şi asigură un sprijin complet al spatelui.
- Pauzele luate de la locul de muncă
Mit: la fiecare 50 de minute salariatul trebuie să ia o pauza şi să nu mai privească monitorul calculatorului.
Obligaţie: angajatorul trebuie să stabilească un program zilnic şi pauze pentru personalul care îşi desfăşoară activitatea în faţa unui echipament cu ecran vizual, dar perioada clară la care se fac aceste se va stabili pentru fiecare loc de muncă în conformitate cu specificaţiile producătorului de echipament folosit (fiecare producator de monitoare face o recomandare pentru echipamentul său privind timpul de expunere).
- Zgomotul de la locul de muncă
Mit: în cadrul locului de muncă se poate amenaja un birou pentru cei gălăgioşi.
Obligaţie: zgomotul la locul de muncă trebuie redus pentru ca salariaţii să îşi poată desfăşura activitatea în bune condiţii, dar se face referire la zgomotul emis de către echipamente. De exemplu, dacă birourile se află în aceeaşi încăpere cu un server al cărui sistem de răcire face foarte mult zgomot, se poate opta pentru mutarea serverului sau a birourilor.