Conform statisticilor raportate de statele membre UE, în 2016 s-au înregistrat 2.4 milioane de accidente de muncă nesoldate cu decese, care au necesitat minimum 4 zile de absență de la locul de muncă, precum și peste 3000 de accidente mortale. Cifrele arată că aproape 8% din lucrători suferă de probleme de sănătate legate de muncă, iar o treime din aceștia au absentat de la locul de muncă pe o perioadă de minimum 4 zile.

Accidentele de muncă, bolile profesionale și lipsa de la locul de muncă a angajaților afectați implică costuri economice ridicate atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Principalele efecte negative sunt:

  • pensionarea anticipată cu venituri reduse pentru angajat
  • pierderea de personal calificat pentru angajator
  • absența angajatului de la serviciu
  • riscul crescut de a face greșeli generat de prezența angajatului bolnav la serviciu
  • costuri medicale și prime de asigurare mai mari pentru angajator

În 2017, Agenția Europeană pentru Securitate și Sănătate în Muncă (EU-OSHA) a estimat că 3.3% din PIB-ul european se alocă pentru tratarea accidentelor de muncă și a bolilor profesionale. Acest procent variază în cadrul UE, de la o țară la alta, în funcție de profilul industrial, contextul legislativ și măsurile luate pentru prevenirea accidentelor de muncă.

Este foarte important ca factorii de decizie din fiecare țară să conștientizeze aceste costuri și să își stabilească prioritățile în consecință. O astfel de analiză atentă a consecințelor financiare ale accidentelor de muncă și ale bolilor profesionale oferă factorilor de decizie informații relevante în scopul elaborării politicilor și acordurilor în domeniul SSM.

Identificarea tutoror costurilor va contribui la creșterea nivelului de înțelegere a gravității acestei problemei, ceea ce va conduce o alocare mai eficientă a resurselor pentru SSM.