Pe tot parcursul anului, filialele Inspecției Muncii vor desfăşura Acţiunea pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale determinate de stresul profesional, cu următoarele obiective:

  • promovarea unui mediu de muncă sigur şi sănătos prin combaterea sau diminuarea riscurilor psihosociale
  • stabilirea măsurilor care se impun pentru prevenirea producerii unor evenimente grave lucrătorilor din cauza riscurilor psihosociale existente la locul de muncă
  • conştientizarea şi consultarea angajatorilor cât şi a lucrătorilor privind implementarea măsurilor de securitate şi sănătate în muncă pentru creşterea stării de bine la locul de muncă
  • încurajarea schimbului de informaţii şi bune practici în aplicarea reglementărilor de securitate şi sănătate în muncă

În vederea prevenirii unor dezechilibre psihosociale care ar putea provoca îmbolnăviri şi decese la locul de muncă, se vor efectua acţiuni de control în 8 domenii de activitate cu risc psihosocial crescut: industria alimentară, industria textilă, producţia de piese şi accesorii pentru autovehicule, comerţ, administraţie publică, învăţământ, sănătate şi activităţi de protecţie şi gardă.

Riscurile psihosociale sunt generate de conceperea, organizarea şi gestionarea precară a activităţii, precum şi de un context social necorespunzător la locul de muncă cu rezultat negativ pe plan psihologic pentru lucrători, precum stresul, epuizarea sau depresia.

Printre condiţiile de lucru care determină riscuri psihosociale se numără:

  • volumul excesiv de muncă
  • cerinţele contradictorii şi lipsa de claritate privind rolul pe care îl are de îndeplinit lucrătorul
  • lipsa de implicare în luarea deciziilor care afectează lucrătorul şi lipsa de influenţă asupra modului de desfăşurare a activităţii
  • schimbările organizatorice gestionate necorespunzător
  • nesiguranţa locului de muncă; comunicarea deficitară
  • lipsa de sprijin din partea conducerii sau a colegilor
  • hărţuirea psihologică şi sexuală
  • violenţa din partea terţilor

Lucrătorii sunt confruntaţi cu stresul atunci când solicitările de la locul de muncă sunt prea mari, în cazul în care cerinţele postului nu se potrivesc sau depăşesc capacităţile, resursele sau nevoile lucrătorului sau când cunoştinţele sau abilităţile unui lucrător nu se potrivesc cu aşteptările culturii organizaţionale din companie.

Un nivel ridicat de stres poate contribui la dezvoltarea unor deficienţe legate de sănătate, inclusiv tulburări psihice şi comportamentale precum epuizarea, anxietatea, depresia, boli cardiovasculare sau afecţiuni gastrointestinale.